Κλικ για περισσότερες φωτογραφίες

Η Β΄ τάξη του Λυκείου μας, πραγματοποίησε εκπαιδευτική εκδρομή στην Πελοπόννησο στο
πλαίσιο των πολιτιστικών προγραμμάτων «Κάστρα φρουροί της πολιτείας» και «Μανιάτικες
Διαδρομές» (υπεύθυνες καθηγήτριες: Κυριάκη Στέλλα, ΠΕ02 και Μανανεδάκη Ειρήνη, ΠΕ02).
Στην εκδρομή συμμετείχαν 89 μαθήτριες και μαθητές και 5 συνοδοί καθηγήτριες.

Πρώτη στάση του ταξιδιού μας η εκπληκτική Μονεμβασιά. Περιηγηθήκαμε στη μαγευτική
βυζαντινή καστροπολιτεία της νοτιοανατολικής Πελοποννήσου και γίναμε πρωταγωνιστές ενός
μεσαιωνικού παραμυθιού με φόντο πέτρινα πυργόσπιτα, στενά λιθόστρωτα και δαιδαλώδη
σοκάκια. Στη Μονεμβασιά, γνωστή και ως «Γιβραλτάρ της Ελλάδας», δεν χρειάζεται κανείς χάρτη!
Ακολουθήσαμε τα πλακόστρωτα δρομάκια και αφεθήκαμε στη μαγεία της ιστορίας ενός οικισμού
που κάποτε «φιλοξενούσε» όλους τους αυτοκράτορες του Βυζαντίου.

Αργά το απόγευμα της Τετάρτης 10 Απριλίου φτάσαμε στο ξενοδοχείο μας στην Καλαμάτα.
Το βραδάκι κάναμε την πρώτη «αναγνωριστική» βόλτα στην «αρχόντισσα της Μεσσηνίας» (όπως
συχνά αποκαλείται από ντόπιους και μη κατοίκους).

Την επόμενη μέρα, Πέμπτη 11 Απριλίου, αναχωρήσαμε με προορισμό το Σπήλαιο Διρού.
Στα μισά της διαδρομής σταματήσαμε στο παραδοσιακό χωριό Καρδαμύλη. Κάναμε βόλτες στα
σοκάκια με τα πέτρινα σπιτάκια και τις κεραμιδένιες στέγες. Ένα λιθόκτιστο μονοπάτι που
ξεκινούσε από το κέντρο του χωριού μας οδήγησε σε κάτι λιγότερο από 10 λεπτά στην Παλιά
Καρδαμύλη, αυτόν τον υπέροχα σιωπηλό, αναστηλωμένο ιστορικό οικισμό όπου δεσπόζουν
μανιάτικοι πύργοι και πετρόχτιστα εκκλησάκια. Εκεί είχαμε τη χαρά και την τιμή να συναντήσουμε
τη σπουδαία Μαρίζα Κωχ, με την οποία μιλήσαμε, γνωριστήκαμε και φωτογραφηθήκαμε! Ήταν μια
μοναδική εμπειρία για όλους μας.

Στη συνέχεια φτάσαμε στο Σπήλαιο του Διρού, και περιηγήθηκαμε στο καταπληκτικό
εσωτερικό του. Το σπήλαιο του Διρού θεωρείται ένα από τα 3 ωραιότερα σπήλαια της κατηγορίας
του σε όλον τον κόσμο και όχι άδικα! Τα συγκροτήματα σταλακτιτών και σταλαγμιτών μας άφησαν
άναυδους, καθώς έχουν σχηματιστεί σταγόνα-σταγόνα, μέσα σε εκατοντάδες χιλιάδες χρόνια και
έχουν πάρει ευφάνταστες μορφές.

Στον δρόμο της επιστροφής μας για την Καλαμάτα σταματήσαμε για φαγητό στην
επιβλητική και αγέρωχη Αερόπολη. Πρόκειται για έναν από τους ωραιότερους παραδοσιακούς
οικισμούς στην Ελλάδα, που μας εντυπωσίασε με την αρχιτεκτονική και την ιδιαιτερότητα του
μανιάτικου τοπίου. Καθώς περπατούσαμε στα γραφικά δρομάκια της και θαυμάζαμε τα ποικίλα
αξιοθέατα, νομίζαμε ότι είχαμε μεταφερθεί σε μια άλλη εποχή. Ήταν πραγματικά ένα ταξίδι στον
χρόνο!
Το πρωί της επόμενης μέρας, Παρασκευής 12 Απριλίου, επισκεφθήκαμε τον μεγαλειώδη
αρχαιολογικό χώρο της Αρχαίας Μεσσήνης. Πρόκειται για τον –ομολογουμένως όχι
πολυδιαφημισμένο αλλά εκπληκτικό- αρχαιολογικό χώρο που έφεραν στην επιφάνεια ο
αρχαιολόγος Πέτρος Θέμελης και η ομάδα του. Ξεναγηθήκαμε στα σημαντικότερα σημεία του
χώρου και είχαμε, την τύχη να παρακολουθήσουμε μέρος της αρχαίας τραγωδίας «Εκάβη» από τη
θεατρική ομάδα του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής στο πλαίσιο του «Διεθνούς
Νεανικού Φεστιβάλ Αρχαίου Δράματος – Αρχαία Μεσσήνη 2024».

Μετά την Αρχαία Μεσσήνη αναχωρήσαμε για το κάστρο της Μεθώνης με μία στάση στο
μεγαλύτερο φυσικό λιμάνι της Πελοποννήσου, την Πύλο, όπου ξεκουραστήκαμε και θαυμάσαμε
ακόμα μια φορά το μοναδικό φυσικό τοπίο. Με την άφιξή μας στη Μεθώνη κατευθυνθήκαμε στο
επιβλητικό Ενετικό κάστρο, ένα από τα μεγαλύτερα της Μεσογείου, ονομαστό για την οχυρωματική
του θέση στα χρόνια του Μεσαίωνα και της Τουρκοκρατίας. Περάσαμε από τις γιγάντιες,
βγαλμένες από τον Άρχοντα των Δαχτυλιδιών πύλες του και είδαμε ένα τεράστιο κάστρο να
εκτείνεται σε 93 ολόκληρα στρέμματα. Ξεχωρίσαμε τον πανέμορφο οκταγωνικό πύργο πάνω στη
θάλασσα, τον οποίο πρόσθεσαν οι Οθωμανοί σχεδόν τρεις αιώνες μετά το κτίσιμό του από τους
Ενετούς (1209). Το «Μπούρτζι», όπως ονομάζεται ο οκταγωνικός αυτός πύργος, είναι χτισμένος πάνω σε ένα νησάκι, μπροστά από το κάστρο όπως το κοιτά κανείς από τη θάλασσα. Το τοπίο και η ενέργεια του τόπου είναι απερίγραπτα. Η αλήθεια είναι ότι δυσκολευτήκαμε πολύ να αφήσουμε αυτό το κάστρο, θέλαμε να το εξερευνήσουμε ακόμα περισσότερο!

Πήραμε τον δρόμο της επιστροφής για την Καλαμάτα, ώστε να ευχαριστηθούμε το
τελευταίο μας βράδυ εκεί. Ξεκουραστήκαμε και ετοιμαστήκαμε για μια βραδινή εξόρμηση σε
μουσικές σκηνές της πόλης. Μας εντυπωσίασε η ζωντάνια του κόσμου και η εύθυμη διάθεση.
Επίσης, το γεγονός ότι η Καλαμάτα φιλοξενούσε πραγματικά πολλούς/ες μαθητές/τριες σχολικών
εκδρομών από όλα τα μέρη της Ελλάδας!

Το επόμενο πρωί, Σάββατο 14 Απριλίου, είχε έρθει η στιγμή να αφήσουμε το ξενοδοχείο
μας. Πριν όμως αφήσουμε και την πανέμορφη Καλαμάτα, είχαμε λίγο ακόμη χρόνο για να
επισκεφθούμε τον βιωματικό εκθεσιακό χώρο της συλλογής ελληνικών ενδυμασιών «Βικτωρία Γ.
Καρέλια», που δημιουργήθηκε από το ιδρυτικό μέλος και την επί σειρά ετών Πρόεδρο του Λυκείου
των Ελληνίδων Καλαμάτας, Β. Καρέλια, αρχικά σαν προσωπική συλλογή. Είδαμε εντυπωσιακές
φορεσιές από κάθε σημείο της Ελλάδας, φορεσιές με σεγκούνι, φορεσιές με καβάδι και φορεσιές
με φουστάνι. Στη συνέχεια κατευθυνθήκαμε στην εκκλησία της Υπαπαντής που ξεχωρίζει για τα
κωδωνοστάσια και τους ασημένιους τρούλους. Φωτογραφηθήκαμε κάτω από το κάστρο της
Καλαμάτας και πήγαμε στο θεματικό πάρκο Σιδηροδρόμων, σε ένα από τα πρώτα θεματικά πάρκα
της Ελλάδας, όπου είδαμε ατμάμαξες, μια ντιζελάμαξα, επιβατηγά και φορτηγά βαγόνια διαφόρων
τύπων και το διώροφο κτήριο του Σταθμαρχείου.

Λίγες ώρες ακόμα στην Καλαμάτα και έφτασε η ώρα της αναχώρησης για Πειραιά. Το
βράδυ της 14 ης Απριλίου επιβιβαστήκαμε στο πλοίο γεμάτοι όμορφες αναμνήσεις. Κάνοντας έναν
απολογισμό θα λέγαμε ότι όλοι μας γεμίσαμε την ψυχή μας με όμορφες εικόνες από έναν τόπο με
αμέτρητα φυσικά κάλλη, διευρύναμε τις γνώσεις μας από την ξενάγησή μας σε χώρους ιστορικής,
αρχαιολογικής και γεωφυσικής σημασίας, γνωρίσαμε φιλόξενους ανθρώπους, εκτιμήσαμε τις
γεύσεις της μανιάτικης κουζίνας και απολαύσαμε την περιήγησή μας σε μαγικούς τόπους.

Ευχόμαστε σε όλες τις μαθήτριες και σε όλους τους μαθητές μας η ζωή τους να είναι γεμάτη
όμορφα ταξίδια, γλυκιές αναμνήσεις και ευτυχισμένες στιγμές!

Οι καθηγήτριές τους,
Κυριάκη Στέλλα, Μανανεδάκη Ειρήνη, Πανακάκη Αθηνά, Παπουτσή Μαριέτα, Τσιανάκα Ελευθερία